Den Haag – Theater aan het Spui, 2 februari (première)
Prachtig stuk. Ik vond het zo knap dat de kern (the essence)
van het verhaal heel duidelijk is overgekomen. Patrizia Filia
heeft dat kunnen bereiken zowel als met de tekst maar ook
met de spelers, heel goed gezien en goede keuze. Het ging
om de leerdiepste emotie, die van ouder/kind, zo oer, zo fundamenteel
en ja, het raakt iedereen, dus ook zo herkenbaar, in welke
vorm of manier dan ook, bij iedereen verschillend, maar weer
terug naar het oergevoel, die oeremotie. Het was boeiend,
het raakte je, je wilde meer.
Nine Molenaar
Ik heb genoten van Het Eiland. Het was een
indrukwekkende voorstelling. Het is bijzonder belangrijk wat
de makers met deze voorstelling doen. De discussie op gaan
brengen over een onderwerp dat nog steeds taboe is!
Jehanne Hulsman
Ik heb genoten van de voorstelling, waarbij
ik als sterke punten heb ervaren: het gekwelde spel van Tatiana
Radier, het mooie taalgebruik, vaak met meerdere lagen, soms
ook wat te formeel, de beklemmende stiltes, als lava gestolde
emoties, het spel van Lottie de Bruin, eerst als klein kind
maar groeiend naar de volwassen dochter, prima articulatie
en minimalistische bewegingen: eigenlijk een heel mooi gespeeld
hoorspel. Wat minder: de verteller vond ik teveel iemand die
zijn les voorlas, hij was niet echt een medespeler. Ik vond
de overgang van de ontwijkende moeder naar de omarmende moeder
wat snel gaan.
Herman Koekkoek
Een mooie voorstelling en de acteurs waren
uitstekend. Het geheel was goed en indringend. Complimenten!
Roderik de Man
|
|
Lottie de Bruin,
Michael Driebeek van der Ven, Tatiana Radier
|
De sfeer was heel spiritueel en harmonisch!
Het was alsof men toeschouwer was van dat stuk geschiedenis,
alsof niet meer vertelt en bewezen moest worden. Alsof alles
op zo manier was geweest en niet anders en dat men dat wist.
De voorstelling was vloeiend, eenvoud, mooi. Goed gespeeld,
goed geregisseerd en de tekst was scherp en filosofisch tegelijkertijd.
Ana Kranendonk
Het Eiland, prachtig! De spelers waren alle
drie goed in het verhaal, in hun rol, sterk, duidelijk, zeer
goed verstaanbaar. Ze pasten bij hun personage, waren verweven
daarmee: prima keuze. De verteller overbrugde de afstand tussen
de moeder en de dochter, maar ook met het publiek. De traagheid
in de bewegingen kwam goed over en paste bij de tekst. Het
toneelbeeld was rustig, prachtige balans in afstand tussen
de spelers, ruimtegebruik, licht, beweging. Hoe Mira tussen
verteller en Julia heen liep, op een ander moment zich letterlijk
vrij vocht, mooi. Het kostuum van Julia vond ik een vondst:
hoe haar mantel werd gebruikt, het leek wel een geboorte van
Mira. De bril van Mira vond ik eerst niet toepasselijk tot
ik merkte waarvoor werd gebruikt. Aan haar kostuum, m.n. het
rokje en de schoenen, moest ik even wennen, later valt een
en ander toch wel op zijn plek, omdat zij heel goed en overtuigend
speelde. Van de verteller was ik erg gecharmeerd: boeiend
spel! Ook als hij met de rug naar het publiek stond. Belichting:
prima. Houden zo. En, ik hoop dat de regisseur na elke voorstelling
zo als een kleine, heldere Muze in Indische dracht voor het
voetlicht komt.
Margreet Karres
Aanvankelijk stil en nieuwsgierig, maar gaandeweg
meer en meer gefascineerd heb ik naar Het Eiland gekeken.
Stukje bij beetje werd duidelijk wat tussen dochter en moeder
speelde. Iedere keer weer nieuwe informatie met de verteller
daar doorheen die bemiddelde tussen dochter en moeder en publiek.
Stapje voor stapje werd de spanning opgevoerd, zodat ik mij
ging afvragen waar het drama op uit zou lopen en hoe de spanning
tussen dochter en moeder zich zou ontladen. Totdat de grote
moment kwam waarop Julia haar dochter toeriep de waarheid
te aanwaarden. En Mira hoorde haar moeder! Haar nieuwe besef
van hoe haar moeder was: ongelooflijk knap tot uitdrukking
gebracht in haar spel. Werkelijk een hoogtepunt! Met daarna
de ontspanning en zelfs vrolijkheid. Zo gaat het. Het spel
van de verteller overigens niet te vergeten.
Sietze Lefeber
Deze kwetsbare, zware en pijnlijke gebeurtenissen
vragen om een zorg en behandeling vanuit choreografische inslag.
Het thema heeft Patrizia Filia zich eigen gemaakt met betrokkenheid,
verfijning en helderheid. Ze heeft met emoties het thema doen
groeien naar droefheid, schoonheid, welwillendheid, vreugde
en licht dat de avond lang heeft gestraald. Mijn nieuwsgierigheid
was groot, iemand als ik die nauwelijks het gesproken theater
bezocht, die naïef en onbevangen is, werd meegevoerd
in het spel van de acteurs. Ik geloof niet dat het aan mij
is kritiek te leveren, maar slechts om vast te stellen, dat
ik er zeker van ben dat dit een verdiend succes is. Bravo!
Gérard Lemaitre
|
|
Lottie de Bruin, Michael Driebeek van der Ven |
Lottie de Bruin, Tatiana Radier,
Michael Driebeek van der Ven |
Ik ben graag onbevooroordeeld, lees geen
programma’s, weet principieel niet waar het over zal
gaan, volg mijn associaties voor zover die reiken, wat neem
ik waar en waarover blijf ik nadenken, in de meest letterlijke
zin: het sneeuwt nu en het begin van Het Eiland komt in mijn
gedachten. De rust en de stilte, een kaal toneel. Een sober
licht waarin drie figuren vanonder mij, bijna schuchter maar
definitief, een plaats kiezen opdat ik op mijn gemak het vergrootglas
er op kan leggen. En dan komt een tekst zonder echo door de
sneeuwdeken en moet ik goed luisteren om te begrijpen. En
nu zie ik de voorstelling in de schemer van de sneeuw waarin
vervagende figuren, op voor mij onduldbare motieven, van onderlinge
situatie in de ruimte veranderen, een nieuw beeld maken, wat
weer nieuwe, soms conflicterende associaties oproept. Waarin
dan de stem de weg schijnt te wijzen, maar toch weer niet,
zonder mij af te vragen: wath is the meaning of this? In het
onzekere blijven tegenover een werkelijkheid met een eigen
klok. Was het een hoekje in een concentratiekamp waar een
priemende zonnestraal soms, als door het bovenraam van de
kathedraal, een beeld van hoop of wanhoop vangt, in het verhaal,
voor mij, over een afscheid zonder weerzien. Theater laat
uiteindelijk zien wat het daglicht niet verdraagt, wat het
niet mag zien, wat het niet kan zien. Niet de werkelijkheid,
doch een abstractie daarvan waarin geen mes en geen lijk,
geen verkrachting of glas wijn bestaan. Alleen reflecties
daarvan in het aanwezig zijn van de acteurs, als schaduwen
in de sneeuw. Er valt niet meer te acteren, iets te verbeelden,
iets te doen. De noodlottige aanwezigheid van de acteurs –
acteurs die spreken maar in essentie zwijgen, nu er niets
meer te zeggen valt. Technisch gezien een pure bewegelijke
standbeeld waarin je kunt geloven. Een mengeling van afstandelijkheid
en recht voor de raap betrokkenheid. Zou de klok nog onrustbarender
kunnen tikken? Of is ook de notie van tijd vertrokken? Zou
het geheel nog meer kunnen zweven? Vooruitlopend op het opvliegen,
vervluchtigen, aan het eind… Acteurs waar ik met spanning
naar kijkt. Het Eiland voelt als een boeiende opgave.
Will Spoor
Mooie avond gehad. Vooraal vóór
de omhelzing, goed neergezet en zeer goed geacteerd met minimale
middelen. De inhoud van het stuk kwam hel goed over. Wel was
de mooie en werkzame spanning van voor de omhelzing daarna
minder. Misschien kwam dat doordat er derden werden opgevoerd
waarbij de toeschouwer het toneel in gedachten moest verlaten
om die stukken geschiedenis zich voor te stellen… Bij
een omhelzing wordt de cirkel letterlijk rondgemaakt en wordt
tot iets dat als afgesloten zou kunnen worden beschouwd. Dat
de Moederkerk en de clerus veelal weinig warms en moederlijks
konden bieden wordt wel geïmpliceerd maar had misschien
wat spanner kunnen worden gebracht. Hoe, dat weet ik niet…
Ben erg blij met voorstelling omdat het eens even niet alleen
gaat over het “kamp”, waar ik was maar waar ik
geen enkele herinnering aan heb. Het beeld van het bruine
meisje in de sneeuw was prachtig. Losse gedachte… de
moeder uit het stuk wil alles behalve een militaire Overste
zijn, zij is meer de moeder Onderste uit bescheidenheid.
Frank van den Berg
(…) De matrijs van het verhaal zelf
kan eigenlijk van iedere andere oorlog of dictatuur komen,
al zijn sommige aspecten toch zeer specifiek voor wat er in
Indonesië is gebeurd. Het Eiland is een stuk (…)
waar geen doekjes om gebeurtenissen worden gewonden. Het Eiland
wordt gedragen door de verbeelding van degene die het bekijkt.
Deze ziet in gedachte de beelden voorbij schieten en hoort
de geluiden die het stuk oproept. Dit maakt het geheel zeer
sterk omdat de acteurs iedere toeschouwer de middelen aanreiken
om het stuk naar eigen invulling te beleven. (…)
Alessandro Vermeulen
De integrale tekst is te lezen op http://blog.spockz.nl/2007/02/10/een-verslag-het-eiland/
Den Haag – Theater aan het
Spui, 3 februari
Het was een weerbarstig stuk. Dat was het onderwerp natuurlijk
ook. Maar mijn idee ging het veel meer om die moeder en de
dochter, dan over her eiland, althans – het topografische
eiland, Java. Een archetypische relatie van een moeder die
zelf nooit een moeder had en deze te kale leegte aan haar
kind doorgaf – iets anders was er niet. Lottie de Bruin
speelde goed in deze uiterst sobere wereld enscenering. Maar
ik miste wel de zintuiglijke dimensie in het geheel. Terwijl
het lichamelijke aspect toch van enorm belang was tussen die
twee, of beter: het ontbreken ervan. Maar ik hóórde
wel dat ontbreken. Maar ’t was minder ook voelbaar.
Cilia Hogerzeil
Dordrecht – Theater Inter Amicos,
4 februari
Complimenten voor Het Eiland. Wat is Tatiana Radier een toneeldier!
En wat zag ze er schitterend uit. Daar kan de jeugd nog wat
van leren… Je komt dood en verslagen uit de zaal na
zo’n voorstelling
Ton Delamarre
Het is een emotioneel verhaal over de relatie
tussen moeder en dochter uit Java, Een toneelstuk waarin de
moeder, dochter en verteller laten zien hoe deze relatie vorm
heeft gekregen. Wat moeder en dochter uit elkaar dreef en
wat hun verbinding is geweest. Prachtig hoe de spelers vorm
geven aan de motieven en beleving van deze twee personages.
Ingetogen, maar zeer intens is deze relatie door de spelers
neergezet. Zo zuiver… Ik zou hiervoor het woord “sereen”
willen gebruiken. Meesterlijk werk van Patrizia Filia. Zij
heeft dit door zijn eenvoud, krachtig en indrukwekkend op
toneel gezet.
Antheny Verhoef
Het Eiland: mooi en ontroerend.
Annenies Keur
De inhoud, het verhaal, de relatie tussen
dochter en moeder: boeiend en aangrijpend. Het spel, de vormgeving:
door zijn soberheid concentreerde de aandacht zich echt op
de tekst en de gebaren van de spelers. Het was spannend! Het
hoogtepunt van spanning vond ik de gang van de dochter naar
de moeder, op een moment dat ik het niet verwachtte en ik
me afvroeg: gaat ze door of stopt ze toch? Nee, ze gaat door,
hoe is het mogelijk! Gaat ze verder, tot ze haar moeder bereikt?
En als ze doorgaat, hoe zal die dan reageren? Toen die reageerde
zoals ze reageerde had het ook afgelopen kunnen zijn, maar
het ging dóór, en er kwam weer een andere spanning.
De spelers: hartstikke knap, om alleen met tekst, mimiek en
kleine bewegingen zo’n spanning te creëren! Stuk
voor stuk, alle drie: prachtig!!!
Complimenten!
Rien de Jong
Amsterdam – Podium Mozaïek,
17 februari
Dit is een sobere en zeer sympathieke voorstelling. Zonder
props of décor zijn alle woorden en gebaren van de
spelers betekenisvol. Het niet kunnen uiten van pijnlijke
herinneringen is soms schrijnend dan weer mysterieus. Ik houd
ook van zo’n “kleine” productie omdat je
er zo direct bij betrokken raakt.
Ed Spanjaard
Verstrikt tussen onmacht en overgave.
De nieuwste productie van de LuiaardVrouwe door Patrizia Filia
is beklemmend en confronterend. Naar een bewerking van het
boek ‘Insulindes Dochter’ van multimedia kunstenares
Merapi Obermayer is Patrizia Filia er in geslaagd de essentie
van het verhaal terug te brengen tot de kern. De reactie van
een mens op het ondergane leed, het overleven van het individu
als speelbal van de Goden, klein gemaakt, vernedert maar nog
niet verslagen. Tegen de achtergrond van de laatste fase van
de koloniale geschiedenis in de Oost. Griekser kan het niet!
De speelruimte van de acteurs is beperkt, het kale toneel
is overzichtelijk maar werkt als een labyrint, moeder en dochter
blijken gevangenen van hun eigen tragedie en bewegen langs
elkaar heen, ook als zij elkaar ontmoeten, de onmacht wordt
tastbaar en wordt versterkt door de spaarzame belichting.
Een statisch maar effectief toneelbeeld. Het vraagt van de
toeschouwer aandacht en concentratie.
De moeder heeft het allemaal meegemaakt, zij is het slachtoffer,
het stille en naar binnengekeerde verdriet uit zich in zwijgen
of ontkennen. Zij verhaalt liever van de mooie momenten, maar
die glijden als zand door haar vingers. Haar dochter is het
secundaire slachtoffer van het lijden van de moeder/ouders.
Het leed is zo de bruidschat van de dochter. Wanneer je bijna
zou concluderen dat met dit lijden niet valt te spotten blijken
hoop, troost en het verlangen naar vereniging zich op spirituele
wijze aan te dienen. De verteller, een soort van engel, brengt
verlossing. Hij lijkt op energetische wijze te verklaren en
te bemiddelen. Bijna zonder woorden, met een enkele blik en
gebaar.
De fatale cirkel wordt doorbroken, moeder en dochter vinden
troost bij elkaar. Het verwerken kan beginnen.
Lucky Oudekerk Pool
Amsterdam - Podium Mozaïek,18
februari
Mijn grote complimenten voor de prachtige voorstelling. Patrizia
Filia heeft van het mooie boek van Merapi Obermayer een nieuw
kunstwerk gemaakt. Er werd bijzonder geacteerd, het applaus
na afloop had wat mij betreft best wat langer mogen doorgaan.
Het was fascinerend om te zien hoe op toneel een driehoek
bewoog, in elkaar kromp en zich weer uitrekte. Ik vind de
volgende poëtische zinnen de mooiste die ik afgelopen
jaren heb gehoord en gelezen, zeker als je beseft dat glas
uit zand voortkomt en ogen ook doorzichtig zijn: “Vissen,
doorzichtig als glas, springen op uit het zand en gaan door
haar ogen terug naar de zee.”
Ton Meurs
Heel mooi geometrie van de bewegingen. Een
langzame en spannende dans. Een litanie. Schitterende regie!
Weer een verrassende en onverwachte Patrizia Filia. Zeer geloofwaardig
gespeeld. Je voelt de energie van gevoelens, passies, theater
van het zuiverste genre. Verleiding die uit de mond en het
lichaam van de acteurs komt. Geen concessies. De omhelzing
in slow motion… adembenemend… Klasse! Vakmanschap.
Prachtige kostuums. Basta, ik ben jaloers, ik zou zo graag
weer Medea willen spelen…
Silvia Terribili
|